Khamis, 7 Oktober 2010

Di Mana Cantiknya Seorang Muslimah?



Wanita Islam Adalah Suci Dan Bermaruah, Penuh Hormat Dan Rendah Diri. Oleh Itu Wanita Islam Hendaklah Mempunyai Gaya Tersendiri. Antara Tatatertib Dalam Islam Yang Sebenar Yang Dituntut Terhadap Wanita Islam Adalah Seperti Berikut:
  1. Menunduk Pandangan : Sesungguhnya Semulia- Mulia Perhiasan Wanita Ialah Kesucian Dengan Menundukkan Pandangannya Seperti Firman Allah Yang Bermaksud : "Katalah Kepada Wanita Yang Beriman, Hendaklah Menunduk Pandangannya". (Al- Nur:31)
  2. Jangan Bergaul Bebas Dengan Lelaki Sehingga Anggota Mereka Bersentuh Atau Lelaki Menyentuh Wanita Seperti Yang Biasa Berlaku Kini Dalam Pawagan, Bilik Kuliah Di Universiti, Audiorium, Dalam Bas Dan Seumpamanya. Sabda Rasulullah S.A.W Bermaksud : "Adalah Lebih Baik Bagi Salah Seorang Daripada Kamu Diketuk Dengan Tukul Besi Yang Tajam Di Kepala Daripada Menyentuh Wanita Yang Haram Bagi Kamu Menyentuhnya".
  3. Pakaian yang Dipakai Oleh Wanita Hendaklah Selaras Dengan Apa Yang Telah Ditetapkan Oleh Hukum Syara’. Sabda Rasulullah S.A.W Bermaksud : "Antara Penghuni-penghuni Neraka Ialah Wanita Yang Memakai Baju Tetapi Masih Telanjang, Menggoda Dan Digodai. Mereka Tidak Akan Masuk Syurga Malah Bau Syurga Pun Tidak Akan Sampai Kepada Mereka".
  4. Wanita Islam Berjalan Dan Bercakap Dengan Penuh Hormat, Sopan Dan Tegas, Mengelak Diri Daripada Menunjukkan Wajahnya Seperti Seorang Penggoda. Bergurau Senda Dan Telatah Menggoda Adalah Perangai Wanita Yang Rosak Moralnya. Sifat Ini Tidak Layak Dimiliki Oleh Wanita Islam. Firman Allah Taala : "Janganlah Kamu Berkata- Kata Dengan Lembut Manja (Semasa Bercakap Denagn Lelaki Asing) Kerana Demikian Boleh Menimbulkan Keinginan Orang Yang Ada Penyakit Dalam Hati (Menaruh Tujuan Buruk Pada Kamu)………” (Al- Ahzab:32)
  5. Wanita Islam Itu Tidak Menarik Perhatian Lelaki Dengan Perhiasannya Tersorok, Memakai Bau- Bauan, Menggoyang Atau Memainkan Perhiasannya Atau Perbuatan Seumpamanya. Firman Allah Bermaksud: "Dan Janganlah Menghentak Kaki Mereka Agar Diketahui Perhiasan Yang Mereka Sembunyikan". (An-Nur:31)
Cantik, Jelita Dan Cerdiknya Wanita Islam Apabila Ia Berada Di Luar Rumah Mereka Berpakaian Menutup Aurat, Menjaga Batas Pergaulan, Berpengetahuan, Berakhlak Mulia Dan Seumpamanya. Sesungguhnya Perintah Berpakaian Menutup Aurat Adalah Untuk Menyedarkan Wanita Islam Bahawa Mereka Adalah Wanita yang beriman.


Anda ingin lebih cantik dan menarik ???
  • Jadikanlah Ghadhdul Bashar (menundukkan pandangan) sebagai "hiasan mata" anda, nescaya akan semakin bening dan jernih.
  • Oleskan "lipstik kejujuran" pada bibir anda, nescaya akan semakin manis.
  • Gunakanlah "pemerah pipi" anda dengan kosmetik yang terbuat dari rasa malu yang dibuat dari salon Iman.
  • Pakailah "sabun Istighfar" yang menghilangkan semua dosa dan kesalahan yang anda lakukan.
  • Rawatlah rambut anda dengan "Selendang Islami" yang akan menghilangkan kelemumur pandangan lelaki yang merbahayakan.
  • Hiasilah kedua tangan anda dengan gelang Tawadhu' dan jari-jari anda dengan cincin Ukhuwwah.
  • Sebaik-baiknya kalung anda adalah kalung "kesucian".
  • Bedakilah wajah anda dengan "air Wudhu" nescaya akan bercahaya di akhirat.

Memang tiada siapa yg tidak mahu menjadi cantik. Setiap orang juga pasti kelihatan cantik jika mereka mempunyai kualiti '7M'.

  • Musyarakah - yakin bahawa dirinya memang mempunyai kecantikan tersendiri.
  • Murakabah - menerima dengan insaf dan syukur keadaan diri sendiri.
  • Muhasabah - sentiasa melihat kekurangan diri dan memperbetulkannya.
  • Muakobah - sentiasa mendidik diri agar berusaha menjadi wanita sempurna.
  • Muqarrabah - sentiasa mendekatkan diri dengan Allah SWT.
  • Mujahadah - berusaha melawan segala bentuk hawa nafsu yang cuba menguasai diri.
  • Muarabah - cuba menghakis segala kejahatan yang ada dalam dir

Tiada ulasan:

Catat Ulasan